11 januari 2019

Uttalande med anledning av den överenskommelse som presenterats mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna:

Socialdemokraterna gick till val på att bryta upp blockpolitiken för att garantera väljarna en handlingskraftig regering där Sverigedemokraterna inte skulle ges något inflytande över politiken. Efter fyra månader av förhandlingar finns nu ett förslag på sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Det är bra att regeringsprocessen nu ytterligare tar steg framåt och att Sverige kan få en S-ledd regering och att Sverigedemokraterna inte ges politiskt inflytande.

– Vi har vetat att kompromisser skulle bli nödvändiga för att hålla Sverigedemokraterna borta från politiskt inflytande. För SSU känns delar av innehållet i överenskommelsen tungt och frustrerande. Vi är djupt kritiska till sänkta skatter till höginkomsttagare och fortsatta vinster i välfärden. Det är dålig politik som inte kommer öka jämlikheten i Sverige. Men att gå i opposition och få en regering helt beroende av Sverigedemokraterna är ett betydligt sämre alternativ, säger SSU:s förbundsordförande Philip Botström.

– En regering bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna riskerar att bli den mest högervridna regeringen som Sverige haft. Det skulle vara extremt skadlig för oss unga. Det finns tillräckligt med skrämmande exempel från Europa där högerpartier går ihop med extremister. Att Sveriges anständiga partier fortsatt står upp för demokrati och alla människors lika värde är ur det perspektivet en viktig seger, säger SSU:s förbundsordförande Philip Botström.

– SSU kommer alltid vara i opposition mot orättvisor och stå upp för jämlikhet, en trygg arbetsmarknad och fler bostäder som unga kan efterfråga, oavsett vem som sitter i regering. SSU ska fortsätta få Socialdemokraterna att våga driva en offensiv politik för jämlikhet. Det är kanske viktigare än någonsin, säger Philip Botström.